Review: King CrimsonIn the Court of the Crimson King

Vijf albums voor de Lazy Sunday

Totaal
Zondag is  een dag om even heerlijk tot rust te komen. Zelf gebruik ik die dag regelmatig om lekkere mellow albums op de platenspeler te leggen. Even rustig de tijd nemen voor goede feelgood muziek. Daarom heb ik vijf albums geselecteerd speciaal voor de perfecte lazy sunday. Hierbij een selectie van tracks van die lazy sunday albums:

Sufjan Stevens – Should have known better

Normaal gesproken staat Sufjan Stevens bekend om zijn rijk georkestreerde vorm van indiefolk zoals hij liet horen op zijn sterke albums Illinois (2005) & Michigan (2003). Op Carrie & Lowell kiest hij voor een kalmere maar intensere aanpak. De muziek is eigenlijk erg minimaal met sterk pianospel en de zang die fluisterend gebracht wordt door Stevens. Het zorgt gezamenlijk voor een hele persoonlijke plaat. Waarschijnlijk de persoonlijkste plaat die hij ooit gemaakt heeft. Vooral ook omdat Stevens op het album Carrie & Lowell zijn ingewikkelde relatie beschrijft met zijn overleden moeder. Sufjan Stevens neemt je mee in zijn herinneringen aan zijn moeizame jeugd met zijn moeder Carrie, maar gelijktijdig zijn extreme liefde voor haar.

Paul Thomas Saunders – Good Women

Een naam die wat mij betreft nog niet genoeg de aandacht gekregen heeft, die Paul Thomas Saunders eigenlijk verdient. Het album Beautiful Desolation uit 2014 klinkt heel erg groots en gelijktijdig erg intiem. Een rijk geluid met veel instrumenten waarbij ook elektronische klanken toegevoegd worden. Het zorgt gezamenlijk voor een dromerige sfeer die we kennen van bands als Sigur Rós. Ook de zang van Paul Thomas heeft zekere gelijkenissen met de zang van Jónsi van de band Sigur Rós. Het is een schitterende LP geworden die perfect is voor de lazy sunday.

Eddie Vedder – Society

Dit is echt een gevalletje less is more. Voor de film “Into the Wild” verzorgde Eddie Vedder (vooral bekend als zanger van Pearl Jam) deze bijzonder sterke soundtrack. Hoewel de duur van het album heel minimaal is met in totaal 33 minuten, zijn het wel stuk voor stuk ijzersterke tracks. Ook dit album wordt gekenmerkt door een minimale akoestische sound gecombineerd met de herkenbare stem van Eddie Vedder. De stem van Eddie Vedder is uniek en op dit minimale album komt dit het allerbeste naar voren. En aangezien het een kort album betreft, draai je de LP toch gewoon nog een keer?

Cat Stevens – Morning has broken

Hoewel “Morning has Broken” wel een voor de hand liggende keuze is van het album Teaser and the Firecat, is het wel het ideale nummer om je zondag lekker te starten. Ook de rest van de plaat bevat schitterende folkmuziek met het mooie stemgeluid van Yusuf Islam (oftewel Cat Stevens). Echt een heerlijk vredige feelgood plaat voor de lazy sunday. Andere aanraders op dit album zijn de tracks the Wind en het vrolijke Rubylove.

Paul Simon – You can call me Al

Een redelijk bekend nummer van het legendarische album Graceland. Maar wel een goede stimulans om eens goed te gaan zitten voor het hele album. Graceland heeft namelijk nog veel meer moois te bieden. Graceland wordt dan ook niet voor niets aangemerkt als het beste album uit Paul Simon’s rijke discografie.  Een catchy en aanstekelijk album met rustige voortkabbelende muziek. Daarnaast maakt Paul Simon ook nog eens een duidelijk statement tegen apartheid met Graceland.

Deze albums op LP: